Ångest

 
 
Panikångest eller paniksyndrom är en psykisk diagnos för en form av ångeststörningar, vilken återkommande ger oförutsedda panikattacker med hög ångestnivå. De psykiskt betingade attackerna uppkommer oberoende av situation och är därför oförutsedda. 
När man får en panikångestattack så känns det som man ska dö eller sluta andas, de första gångerna var hemska och jag fick otroligt mycket dödsångest men med tiden så släppte det och jag lärde mig hur jag skulle ta mig igenom en attack. 
 
Ångest yttrar sig fysiskt på samma sätt som rädsla och oro, darrningar, muskelspänningar, påverkat andningsmönster, svettningar, blekhet, vidgning av pupillerna, yrsel och svimningskänslor.
 
Stark eller mycket långvarig ångest kan leda till apati och orkeslöshet, eftersom ångesttillstånd är mycket energikrävande. Ångest räknas som ett psykiskt problem. 
 
Ångest är något av det jobbigaste jag vet jag och jag har ångest varje dag ibland mycket ibland lite. Ibland är den så stark så det blir ohanterbart men nu har jag fått olika strategier och knep så jag vet hur jag ska klara av den värsta ångesten. Förr när jag hade ångest och inte visste hur jag skulle hantera den så skadade jag mig själv för att släppa på ångesten, jag tog starka mediciner men det var inget som hjälpte. Ångesten tog över mitt liv och vissa dagar kunde jag inte gå ur sängen eller gå ut eller prata med någon. Vissa dagar hade jag panikattacker flera gånger om dagen och det var så jobbigt för kroppen att jag inte orkade göra något jag var helt slut.
Jag har fortfarande väldigt mycket ångest till och från men jag blir bättre och bättre på att hantera den och klara av den utan att skada mig. Just nu jobbar jag med att stå ut i fem minuter, sen fem minuter till.. Jag kämpar varje dag och ibland känns det meningslöst men jag vet att det inte är det för en dag ska jag också må bra!
 
 
 

 
.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0