DBT

 
Dialektisk beteendeterapi.
 
 Denna manualbaserade metod utformades för att behandla personer med diagnosen borderline-personlighetsstörning, även kallad emotionellt instabil personlighetsstörning. Den är uppbyggd med fokus på psykosocial färdighetsträning i grupp och individuell samtalsterapi för att bearbeta svårare och mer personliga problem. Färdighetsträningen i grupp fokuserar på fyra olika moment: medveten närvaro, hantera relationer, reglera känslor och att stå ut när det är svårt. Acceptans, medvetenhet och impulskontroll är huvudriktningar. DBT använder sig av hemuppgifter och är lösningsfokuserad.
 
Dialektisk beteendeterapi, DBT är utvecklad för självmordsnära och destruktiva personer med Borderline/Emotionellt instabil personlighetsstörning, IPS. Terapin går ut på att hjälpa patienten att hitta en balans mellan sitt inre och den yttre omgivningen. Den handlar också om att lära sig acceptera verkligheten och sig själv så som man är och samtidigt arbeta för nödvändiga förändringar mot målet att kunna leva meningsfullt.
 
Varje patient måste, som synes, förbinda sig till en ganska krävande och aktiv insats med olika terapiinslag varje vecka och en stor mängd hemuppgifter.
 
Jag har börjat DBT och det känns bra och jag hoppas det fortsätter kännas så fast jag vet att det kommer bli tufft och krävande, det är som ett heltids jobb då jag varje dag måste jobba med det här. Ibland känns det väldigt jobbigt och jag vill bara strunta i det men jag ska verkligen göra allt för att det ska fungera för mitt eget bästa!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0