Sjukt!!

 
 
Något som stör mig är att när man söker sjukvård och har en psykisk diagnos så får man inte hjälp på samma sätt. 
Man blir dömd på förhand och även om du är sjuk på riktigt så är det ingen som tar en på samma allvar som de som inte har något med psykiartin att göra. 
 
Jag har mått dåligt en längre tid och velat kolla upp det men har inte vågat då jag vet hur jag blir behandlad. Dock gick jag till vårdcentralen i veckan och berättade hur jag mår och att det varit så i några månader. Det första jag får höra är "det är nog ångest"!! Då blev jag så arg och sa att du ångest har jag haft i många år och jag vet exakt hur det känns och det här är INTE ångest. "Men det är nog biverkningar på din medicin" Nej det är det inte då jag ätit denna medicin i över 2 år. Jaha men varför äter du denna sömnmedicin? hm, kanske för att jag sover så jävla bra, va fan tror du?? 
 
 
Man blir behandlad på ett annat sätt så är det bara. En gång för några år sen så åkte jag in akut för mina knän var sprängfyllda av vätska. Kommer in på ett rum och dom säger att dom ska skicka mig vidare, jaha till röntgen då eller frågar jag? Nej, till psyket. Ja men vad ska jag göra där? Jo det kan vara så att det är psykiskt! HALLÅ? VA? Jag har vätska i knäna det är väl för fan inte något jag inbillar mig!!? (båda knäna tömdes på vätska)....
 
 
Det är ett rent helvete att söka hjälp när man har en journal inom psykiatrin. Jag har blivit felbehandlad så många gånger så tillsist vågar man inte söka hjälp. Kommer du in med magont eller huvundvärk/migrän så är det också psykiskt. Det är nog bara inbillning. Tror många har varit med om samma sak tyvärr. Det är svårt att få hjälp när du har den bakrunden. 
 
Jag tycker personligen att detta är fruktansvärt! Vården i mina ögon är ett skämt! Ta alla människor på allvar och sluta särbehandla oss som är inom psykiatrin!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av:

Den svenska sjukvården är inte ett skämt, det är det sista man kan säga jämfört med andra länder. Men det är jävligt lätt att klaga för att man inte får precis som man vill.

Migrän som du tar upp kan faktiskt framkallas av psykiska besvär, så var fallet för mig. Så ja, de har all rätt att säga att det är psykiskt.

Tänk istället på hur många vården hjälper istället för att klaga på precis allting. Det är det minsann ingen som pratar om. Men så fort minsta lilla grej går emot en så blir det såhär.

Medicin kan ge nya/ändrade biverkningar efter lång tid, eftersom saker ändras. Sömnmedicin kan man äta av flera anledningar så den frågan var antagligen befogad. och även ångest kan ta sig många olika uttryck så även om du levt med det kan det ändra sig.

Jag vet, för jag själv har också ångest, sömnproblem, panikångest och har precis tagit mig ur en depression. något jag inte kunnat utan vårdens hjälp. Du hade antagligen inte heller varit där du är idag utan hjälp från vården.

Svar: När JAG har sökt hjälp för diverse besvär så har jag alltid fått höra att den är psykiskt. Som jag skrev om mina knän, de behövde tömmas och det är inte psykiskt! Att läkarna varje gång antar att allt hör ihop med psykiska besvär. Jag hade inte varit där jag är idag utan vården det är sant. Men hur länge ska man behöva bli dömd bara för att man har den journal man har? Kommer det vara kvar om tio år och jag söker hjälp? Kommer jag alltid få höra att det kanske är psykiskt? Det är svårt att få bort den stämpeln. Detta är MINA erfarenheter du behöver inte tycka likadant. Tack!
Matilda Glimnér

2014-10-11 @ 13:41:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0