Biverkningar.

 
 
När kroppen inte lyder. Jag mår inte bra kroppen gör inte som jag vill den strejkar och fungerar inte som vanligt. Huvudet är ett rent kaos. Jag lever i min lilla bubbla och ingen kan ta sig in och jag kan inte ta mig ut. Vissa dagar funkar hyfsat andra dagar går inte något. Jag sover mera än jag är vaken, min aptit är som bortblåst, jag är hungrig men mår illa så jag kan inte äta. När jag känner att jag håller på att svimma så tvingar jag i mig något. 
 
Många tror att bara jag får lite tabletter så blir allt bättre. Absolut det funkar ibland och man kan ta sig igenom dagarna lite lättare. Men det många inte tänker på är biverkningarna. Det är hemskt, jag har varit med om väldigt mycket biverkningar och utsättnings symtom när tabletterna sätts ut. Det är fruktansvärt.
 
Några av biverkningarna på de tabletter jag äter nu. Jag har upplevt många utav dom.
 

-

hudrodnad eller utslag som nässelutslag, blåsor eller kliande svullnader. Vissa typer av hudutslag kan kräva sjukhusvård, speciellt om du även har irritation i munnen eller ögonen.

-

onormal andning med väsande eller pipande ljud eller andningssvårigheter

-

svullnad i ögonlock, läppar eller tunga

-

muskel- eller ledsmärta

-

kollaps eller tillfällig medvetslöshet (blackout).

-

krampanfall.

 
 

-

palpitationer (hjärtklappning), svimning

-

ryckningar, muskelstelhet, okontrollerade muskelrörelser, problem med gång eller koordination

-

rastlöshet, irritabilitet, fientlighet, aggressivitet, underliga drömmar, domningar eller stickningar, minnesförlust

-

gulfärgning av hud eller ögonvitor som kan bero på förhöjda leverenzymvärden, hepatit

-

allvarliga allergiska reaktioner; hudutslag tillsammans med led- och muskelvärk

-

blodsockerrubbningar

-

urinering oftare eller mera sällan än normalt

-

allvarliga utslag i munnen eller på andra delar av kroppen som kan vara livshotande

-

försämring av psoriasis (avgränsade, rodnande förtjockningar i huden)

-

känsla av att befinna sig utanför verkligheten (depersonalisation), overkliga sinnesintryck (hallucinationer), känna eller tro saker som inte är sanna (delusioner), svår misstänksamhet

 

-

förvirring

-

koncentrationssvårighet

-

ökad hjärtfrekvens

-

viktförlust.

 

-

feber, yrsel, klåda, svettning och hudutslag (som ibland beror på en allergisk reaktion)

-

skakighet, tremor, kraftlöshet, trötthet, bröstsmärta

-

ångest eller oro

-

buksmärta eller andra magbesvär (förstoppning), smakförändringar, aptitlöshet (anorexi)

-

blodtrycksförhöjning, ibland allvarlig, rodnad

-

öronsus, synstörning

 

-

sömnsvårigheter.

-

huvudvärk

-

muntorrhet

-

illamående, kräkningar.

 
En annan medicin jag har och dess biverkningar.
 

Huvudvärk, förändrat drömmönster, illamående, oro, yrsel.

Aggressivitet, förvirring, irritation, koncentrationssvårigheter, minnesluckor, sinnesförnimmelser (hallucinationer). Hudutslag.

Om man avbryter behandlingen plötsligt efter långtidsbehandling kan så kallade utsättningssymptom förekomma. Exempel på sådana symptom kan vara sömnsvårigheter, mardrömmar, huvudvärk, svettningar, hallucinationer och ökad hjärtrytm.. Man kan även känna sig orolig, irriterad och förvirrad. I mycket sällsynta fall har även kramper förekommit.

 Trötthet, framför allt i början av behandlingen. Tillfällig huvudvärk. Nästäppa. Lättare yrsel.Muntorrhet kan uppstå. Vid längre tids behandling medför detta ökad risk för tand- och munslemhinneskador. Du bör därför sköta din tandborstning och övrig munhygien extra noggrant under behandling med Theralen.

 

 Trög mage. Svårighet att kasta vatten kan uppträda (gäller särskilt äldre män). Tillfällig försämring av synskärpan kan förekomma.

Blodpåverkan. Framför allt vid högre dosering lätta darrningar, stelhet, ryckningar eller skakningar i t ex händer och fingrar. Vid långvarig behandling kan de övergå till ryckningar i ansiktet, grimaserande och egendomliga tungrörelser. I vissa fall uppträder en särskild form av inre oro, som yttrar sig i svårighet att sitta stilla. Hjärtklappning. Påverkan på hjärtrytmen, oregelbunden hjärtrytm och EKG-förändringar i samband med detta. Hjärtstillestånd. Blodtrycksfall med yrsel kan förekomma. Gulsot utan leverskada. Hög dos och långtidsbehandling kan ge grumling av lins och hornhinna i ögat. Feber med muskelstelhet och allmänpåverkan är en mycket allvarlig sällsynt biverkan.

Kramper har rapporterats.

 

 

 

 

Tabletter är inte alltid bra och man måste vara medveten om biverkningarna. Just nu behöver jag äta dessa mediciner för att få vardagen att fungera skapligt men jag har tagit bort mer än hälften av mina mediciner och just nu äter jag "bara" 11 tabletter om dagen. Förr, i våras tex, åt jag över 30 om dagen. Jag kommer i framtiden trappa ut så många jag kan och hoppas jag ska kunna leva ett liv utan medicin.

 

 
 
En som gör mitt liv lite bättre. Cindy du är mitt allt <3
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag lider med dej,för jag är ju nära och både ser och märker vad som händer!
Tror verkligen och hoppas innerligt,att dagen kommer snart,då du inte behöver tabletterna och slipper alla biverkningar och kan fungera som du gjorde innan "mardrömmen" satte in.Tillsvidare är det ju det enda som funkar för att du trots dessa obehag SKA kunna fungera någorlunda tyvärr.
Men som du skriver,det är inte bara att ta bort allt,även om du trappat ner SÅ himla mycket.
Håll ut,för det hoppas jag mer än livet självt att du pallar,och jag finns ju här för dej älskade unge. ♥
En "vacker" dag ska vi sitta med fikamuggen och bara LE åt eländet när det varit som värst.
Puss min kämpe,älskar och beundrar dej gränslöst ♥♥♥

2013-09-28 @ 20:01:19
Postat av: mami

PUSS ♥
Kan inte låta bli att le :) tänk att Cindy varit så pluttig ;) ♥

Svar: ahahha, jag vet pluttan, såååå söt! :)
Matilda Glimnér

2013-10-08 @ 18:56:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0