Självskadebeteende

 
 
Det har hänt mig att jag träffar en kompis och hon frågar hur mår du? Jo jag mår jättebra svarar jag och ler. bara det att 20 minuter tidigare satt jag och försökte få blodet att sluta rinna från min sönderskurna arm, att jag tejpat och plåstrat och satt bandage runt hela min arm men ändå svarar jag att allt är bra. Det är så svårt för människor som aldrig har haft ett självskadebeteende att förstå hur svårt det är att sluta det blir som ett beroende. Jag har självskadat i flera år och på många olika sätt ett av sätten var att jag skärde mig och under flera månader så var det något jag gjorde flera gånger om dagen. Idag har jag varit fri från rakbladen i 5 månader och jag är otroligt stolt över det men varje dag är fortfarande en kamp för att inte trilla dit igen, jag är otroligt nära många gånger men jag kämpar och hoppas att jag aldrig ska trilla dit igen!
 
Självskadebeteende är något som är väldigt svårt att prata om för väldigt många har förutfattade meningar och förstår inte varför en person utsätter sig för det. Många tror att självskadebeteende bara är att skära sig men det kan vara så mycket mera ett självskadebeteende är ett självdestruktivt beteende som innebär att man avsiktligt utsätter sin kropp för skada det kan vara att  bränna sig, kräkas, svälta, rispa, missbruka alkohol/droger, överdosera. Allt som gör att du avsiktligt skadar sig själv räknas som ett självskadebeteende. 
 
Självskadebeteenden är däremot mycket sällan försök att ta sitt liv. Tvärtom kan de ses som ett sätt att orka fortsätta leva, trots en mycket plågsam situation. Det är ett sätt att hantera ångest.
 
När självskadebeteendena blivit ett vanemässigt sätt att hantera ångest på, brukar det uppstå ett beroende, fullt jämförbart med narkotika- eller alkoholmissbruk. Den snabba ångestlindring självskadandet ger blir svår att stå emot.
 
Man vet också att sådana här beteenden kan vara ”smittsamma” i den bemärkelsen att den som redan mår dåligt lätt tar efter beteendet då de kommer i kontakt med det. Av det skälet är det inte att rekommendera att någon som mår dåligt läser om, eller har kontakt med andra som har, självskadebeteenden.
 
 
Självskadebeteende hos personer med Borderline.
 
Om en patient har borderline-störning i kombination med missbruk är risken för självmord så hög som 60%.
Statistik visar att 10-20% av alla borderlinepatienter dör som ett resultat av självmord.
 
 Den som lider av borderline-störning behöver ett starkt kontaktnät runt sig för att ge stöd. Detta är dock inte det lättaste, eftersom personen ofta har stora svårigheter i nära relationer, vilket sätter stor press på de närstående som ofta blir drabbade av/indragna i personens sinnesstämning, utåtagerande och destruktiva beteende.
 
Matilda.
 
 
 Denna bok fick jag av min mamma i julklapp och den har hjälpt mig väldigt mycket för att komma ifrån mina självskadebeteende, jag har fortfarande långt kvar men det har varit en stor hjälp!
 

 

Kommentarer
Postat av: Lillan

Fina Matilda. Vilken fin blogg, så utlämnande. Tack för att du delar med dig. Jag hoppas att det framförallt hjälper dig att skriva om din situation. Jag önskar dig all äkta lycka som finns och ett lugn. jag tror på dig och jag tror att du klarar det här. Du är stark och envis, finaste Du.
Stora kramar Lillan

Svar: Tack så jätte mycket, jag kämpar varje dag och vissa dagar är värre än andra men jag gör mitt bästa! KRAM
Glimnér

2013-09-05 @ 20:54:47
URL: http://stjaernkarameller.bloggagratis.se
Postat av: Mamma ♥

Så bra att du skriver så fler kan läsa om det här som är så tabubelagt.Det kan aldrig sättas nog på pränt,för om du så bara hjälper EN enda person,så har du gjort nåt stort.Jag är också glad över att du har haft nytta av boken.
Jättebra om du länkar till olika författare och såna som verkligen har tagit sej vidare trots allt jobbigt och svårt.Det ger hopp!
Avslutningsvis vill jag säja att jag tycker du är JÄTTESTARK.Med det menar jag ALLT,och det handlar inte om att vara stark inför andra utan att vara stark för sin egen skull så man orkar när det så väl behövs.Vad andra tror,tänker,uppfattar och anser,är ju inte alltid en spegling av vad man själv tycker,eller ens kanske är just vid det tillfället.Så,kämpa för DEJ och gör det du kan i DIN takt och lägg inte för mycket energi på "det" runtomkring som i mångt och mycket har en tendens att istället stjälpa.
Bamsekram ♥

Svar: Hade inte klarat det utan dig du är bäst! du förstår inte hur mycket du gör för mig varje dag! är så tacksam och glad att du finns och stöttar mig genom allt! Älskar dig <3
Glimnér

2013-09-05 @ 20:56:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0