♥♥Att bli kär♥♥

 
Det här med kärlek. Att bli kär när man är psykiskt sjuk är inte alltid lätt det är svårt. När det gäller mig har jag svårt att lita på folk svårt att släppa folk nära in på livet svårt att vara jag fullt ut och allt som det innebär. Att öppna hela sitt hjärta för någon och att den personen också måste acceptera mig som jag är det är så svårt. Jag hatar ju mig själv så hur ska jag kunna låta någon annan tycka om mig? Kommer den personen förstå vad det innebär att vara tillsammans med mig? Tycka om mig fast jag har diagnoser, fast jag får utbrott/panikångest/gråtanfall och alla sånna saker. Den människan ska klara av att leva med mig och mina diagnoser för dom är en del av mig just nu, att leva med min borderline är inte det lättaste kan jag säga, jag klarar knappt av att leva med den själv så hur ska någon annan kunna göra det? Ibland saknar jag någon att ha vid min sida och ibland är jag så glad över att vara singel och att jag får bo ensam då jag älskar att vara ensam. Men att dela vardagen, skratt, gråt, lycka, kärlek tillsammans är ju de finaste som finns. Att veta att någon älskar mig för den jag är och för hur jag är. Tyvärr kan jag inte radera mina diagnoser hur mycket jag än hade velat dom är ju lixom där hur jag än vider och vänder på det. Men självklart vill jag ju ha någon nära nångång längre fram kanske när jag fått jobba lite mera med mig själv. För just nu går det inte, är inte riktigt redo än
 
Några förslag på hur borderline kan vara, och hur kan någon vilja leva ihop med någon som har det såhär? Det är väl inget man väljer om man nu får välja...
  1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
  2. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
  3. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
  4. uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadandehandlingar
  5. känner en kronisk tomhetskänsla
  6. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
  7. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom

Borderline i en relation
 
Personer med borderline har ofta ett mönster av instabila sociala relationer. Medan de kan utveckla intensiva - men stormiga - förhållanden, är deras attityd till familj, vänner och partner ofta instabila. Synen på andra kan växla snabbt mellan absolut idealisering och total nedvärdering. På så sätt kan ett intensivt förhållande, med stor tillit, snabbt uppstå. Men när separation hotar, inbillad eller verklig, kan förtroendet mycket snabbt övergå i ilska eller ett totalt avsägande av relationen. Detta kan förvåna den person som drabbas, eftersom de ofta har svårt att förstå vad personen upplever som ett hot om separering. Denna rädsla för att bli övergiven kan ha att göra med personens svårighet att knyta känslomässiga band med närstående, något som särskilt visar sig då den viktiga personen inte är direkt fysiskt närvarande. Frånvaron av denna närhet skapar en känsla av tomhet, och att vara värdelös. Om personen känner sig övergiven eller sviken kan risk för självmordsförsök eller annat självdestruktivt beteende inträda.


 
Det känns iaf väldigt jobbigt att tänka på kärlek då jag inte vill att någon ska behöva vara med mig och min sjuka del. Rädd för att såra göra illa hota och sånt. Så kärlek med borderline diagnos är väldigt svårt tror jag. 
 
Men jag hoppas på kärlek i framtiden  och jag hoppas den personen kommer acceptera och orka med mig trotts mina brister. ♥♥
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Att ha ett förhållande när man mår psykiskt dåligt vare sig det är depression eller borderline är krävande. Det är svårt för både dig själv och din partner. Men du ska se att du kommer hitta kärleken. det finns någon där ute för alla :)

Svar: :)
Matilda Glimnér

2013-12-16 @ 18:38:45
Postat av: Andreas

Det är väldigt krävande att vara i ett förhållande om man mår dåligt..
För då ska man inte bara ta hand om sig själv utan en till också!

Svar: ja exakt. svårt är det.
Matilda Glimnér

2014-01-03 @ 08:40:43
URL: http://aberrationistiskatankar.blogspot.fi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0